czwartek, 30 stycznia 2014

Ryba duszona w pomidorach i cebuli Mamy Hani - zdrowa i bezmięsna propozycja na niedrogi piątkowy obiad

Raz jeszcze powtórzę, że warto wzbogacać naszą dietę o ryby. Szczególnie teraz - zimą gdy odporność w cenie. A jak powszechnie wiadomo ryby, szczególnie morskie są doskonałym źródłem witamin, minerałów i kwasów omega, które budują naszą kondycję - zarówno tę fizyczną jak i intelektualną. Wierzący czy też nie, każdy szanujący własne zdrowie obywatel ;) powinien choć raz w tygodniu zrezygnować z przysłowiowego kotleta na rzecz owoców morza. Niestety statystyki w tym temacie nadal pozostają bezlitosne dla naszego narodu.
Dziś przedstawię prosty sposób w jaki można to zmienić. Przepis ten pochodzi oczywiście z dietetycznej kuchni mojej Mamy. Nie wymaga czasu, wielkich przygotowań i opasłych zakupów. Jedyne czego potrzebujemy to ryba, pomidor, cebula i dobra patelnia.



Składniki (na 2 osoby):
  • 2 filety dowolnej ryby morskiej (dorsz, sola, flądra, mintaj, morszczuk)
  • 1 pomidor
  • 1 średnia cebula
  • sól, pieprz świeżo mielony
  • kilka kropli oleju roślinnego
Przygotowanie:
Umytą i osuszoną rybę (najlepiej świeżą, ale może być również mrożona - tylko o małej zawartości glazury) solimy i pieprzymy. Pomidora i cebulę kroimy w plastry. Na suchej patelni układamy plastry pomidora. Na nich kładziemy plastry cebuli, którą lekko solimy. Kładziemy rybę. Podobnie postępujemy z drugim filetem. Na wierzch na każdym kawałku ryby znów układamy cebulę, a na niej pomidora. Możemy z wierzchu oprószyć solą, pieprzem i bazylią. Odstawiamy na pół godzinki.




Następnie podlewamy odrobiną oleju i dusimy pod przykryciem przez ok 20-30 minut (bez odwracania ryby). Wszystko zależy od patelni jaką posiadamy. Polecam żeliwną bądź ceramiczną.


Danie gotowe. Dobrze smakuje z ryżem, ale również z samą surówką jest pyszne. Danie dietetyczne, aromatyczne, zdrowe i wbrew utartym poglądom nie rujnuje domowego budżetu - mimo, że to ryba. Cóż ja będę zachwalać skoro same zalety. Wystarczy spróbować.

Jeśli posiłek przygotowujemy dla dziecka lub osoby starszej pomidora można sparzyć i obrać ze skóry. Do dania nadaje się każda ryba o zwięzłym, średnio tłustym mięsie. Zbyt chuda ryba może wyjść "wiórowata" i bezsmakowa.

1 komentarz:

Każdy konstruktywny komentarz mile widziany